Hem

Texter

från ”Låt bandet gå” 2012.

1. CLUB PARAÍSO
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

Flickorna som går där längs med gatan
har passerat gränsen till ett sydligare land.
Dom har hört att i den äldsta delen
ligger ett av stadens allra billigaste hotell.

Dom kommer fram, checkar in,
öppnar en flaska med dåligt vin.
Värmen stiger i blodet,
livet där hemma blir som en dröm.

Dom kallar sig för världens bästa vänner,
dom har ett eget språk, men mycket skiljer ändå dom åt.
Den ena är så glad och fri i kroppen,
två av stadens pojkar ska få kyssa henne ikväll.

Den andra är mera försiktig,
hon väger orden noga och länge.
Hon tänker på en därhemma
och undrar så hurdan han är.

Hon minns hur det var förut
när hon just började gå ut.
Hur hon stod där passiv och såg på
när hennes kompis alltid tog emot
och tycktes njuta
av all den korta kärleken som bjuds
när man går ut.

När flaskorna är tomma vill dom finna
stället där det ”händer” och som alla pratar om.
Så dom skyndar ut bland mänskorna i vimlet,
i korta kjolar, med sommarbruna långa slanka ben.

På klubben El Paraíso
lyckas musiken egga publiken.
Dom tvekar en kort sekund, sen är det klart
att dom ska in.

Där dansar alla tätt ihop.
Hon hör sin kompis hesa rop:
”Kom med nu, vi stannar här ikväll!”
Dom gör det som förväntas
och när dansen väl är över
får båda följa med två unga män
till varsitt hem.

Och där i rummets dunkla sken
visar hon mer än sina ben
för honom som hon valt att följa med.
Och när han kysser henne låtsas hon
att det är en annans läppar,
och drömmer när hon ligger i hans famn
om en annan man.

2. DON DIEGOS HEMLIGHET
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

Min faders hacienda låg i närheten
av grottorna jag lekte i som barn,
men att jag fann en gång som ledde ända fram
till vårat hus det visste ingen om.

Jag kunde inte ana då
att tunneln sedan skulle få
en avgörande roll i min mission.
Men den förblev min hemlighet,
där byter jag identitet
och rider ut som Zorro hämnaren.

Jag växte upp i societeten
och var en godsägares son
men mitt hjärta slår för dom
som vi har stulit allt ifrån.
Jag maskerar mig om natten,
för jag ska föda den som går hungrig
och jag ska frita dom som är slavar.

Som yngling skickas jag av far till Spanien,
där skulle jag studera och bli lärd.
Jag visade mig dock ha mycket mer talang
för kurserna där fäktning lärdes ut.

Jag såg det lika tydligt här
att många levde i misär
och drömde om att lindra deras nöd.
Men det anstod ej en adelsman
som mig att ofta synas bland
dom utsatta så jag får snart problem.

Jag växte upp i societeten
och var en godsägares son
men mitt hjärta slår för dom
som vi har stulit allt ifrån.
Jag maskerar mig om natten,
för jag ska föda den som går hungrig
och jag ska frita dom som är slavar.

Tillbaks i Kalifornien
där uppsöker jag var och en
av herrarna som plågar andras liv.
Och ryktet sprider sig om den
som rider bort i gryningen
och som fäktades med stil och elegans.

Jag växte upp i societeten
och var en godsägares son
men mitt hjärta slår för dom
som vi har stulit allt ifrån.
Jag maskerar mig om natten,
för jag ska föda den som går hungrig
och jag ska frita dom som är är slavar.

Zorro

”….för jag ska föda den som går hungrig och jag ska frita dom som är slavar.”

3. EN GÅVA I NATTEN
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

Jag tog mina fingrar och forma’
dom till en pistol,
så förde jag handen mot tinningen
och tryckte av.

Jag greppade luren och ringde
och bad om en taxi.
Kvinnan i växeln fick fråga mig
var jag höll till.

Jag vankade oroligt fram
och tillbaka i rummet.
Satte mig ner för att omgående
resa mig igen.

Så hörde jag bilmotorns
knackande ljud ifrån gården.
Jag tog platsen bak och
sa ett enskilt ord till chafför’n

Jag gick fram till kassan
och sa vad mitt ärende gällde.
Damen i luckan sa åt mig
att vänta nå’n minut.

Så fick jag ett rum där jag
la’ mig helt raklång på sängen.
Och snart skulle sköterskan komma
och prata med mig.

Hon bad mig att nämna en sak
som fungerar i livet.
Jag kom inte på nå’t så tystnaden
var allt hon fick till svar.

Så sa hon att nu kan nog ändå
allt bara bli bättre.
Hennes röst var så mjuk, fin och len,
hon satt nära, tätt intill.

Men nu är allt stilla och lugnt,
en gåva i natten.
Tabletten som läkaren gav mig
var av himmelen skänkt.

Och nu har allt kommit till ro
och lagt sig att vila.
Det är som om livet har tilldelats
ännu en chans.

Så knyter jag skorna
och vacklar ut till korridoren.
Jag följer dom skyltar som visar
hur man kommer till entrén.

En dörr står på glänt och jag sneglar
snabbt in genom springan,
där doktorn och systern
har samtal med en annan patient.


4. LÅT BANDET GÅ

Text & Musik: Jakob Fogelqvist

På mitt jobb är vi falska,
här spelas det ett spel,
och vill du avancera
så gör du bäst i att ta del
i hela galenskapen.
Om du har rätt karaktär
kan du slicka uppåt
och sparka neråt
för att kanske bli just den
som gör karriär.

Och dom sakerna vi gör
det kan en apa klara av,
men om du framstår som flexibel
och hänger med i tidens krav,
då kan nya dörrar öppnas,
när man ser vad du är värd,
för du kan hjälpa till
med att stärka
företagets
sprängfyllda portmonnä.

Du ska aldrig va’ dig själv
om du ska komma någonstans.
Du ska sälla dig
till ledningens principer.
Aldrig säga emot,
göra allting utan knot.
Du ska sälja din själ.

”Nu slår vi rekord, nu snabbar vi på,
så når vi vårt mål, vi låter bandet gå.
Vi får inte stå, hur ska det gå då?
Skiter i hur man mår, bara bandet går.
Nu stramar vi åt, nu manar vi på,
alla dina förmåner ska det sparas in på.
Det klart du förstår, vi har ju det svårt,
måste få in vår vinst, så låt bandet gå!”
(Text: Tobias ”Format” Assiego)

Och när du kommit upp dig
och får styra över oss,
ja, då går du omkring och njuter
av att vara våran boss.
Du vet att du kan tjäna på
att ha oss som ditt stöd,
och du blir obehärskat arg
om man inte
jobbar som om
det gällde liv och död.

Du håller våran budget,
vi är alltid sju man kort,
men om du fick bestämma
så skulle hälften av oss bort.
Och om det nån gång blir en lucka
då vi får chans att pusta ut,
då vill du omplanera
produktionen
så att detta svinn med pengar
kan få ett slut.

Du ska aldrig va’ dig själv
om du ska komma någonstans.
Du ska sälla dig
till ledningens principer.
Aldrig säga emot,
göra allting utan knot.
Du ska sälja din själ.

Och det är många här på golvet
som lägger ner sin energi
på att hitta fel hos andra
och som försöker att få pli
på några slöa jävlar
som tycks göra allting fel.
För oavsett
hur hårt man sliter
tycker nån
att man borde göra mer.

Ur en psykosocial aspekt
är verksamheten kass
och synen på din medmänska
är alltigenom krass.
Men inga går ihop,
här tar man chefernas parti,
för du har bättre utgångsläge
när lönen sätts på dig
om du har denna strategi.

Du ska aldrig va’ dig själv
om du ska komma någonstans.
Du ska sälla dig
till ledningens principer.
Aldrig säga emot,
göra allting utan knot.
Du ska sälja din själ.

Du ska aldrig va’ dig själv
om du ska komma någonstans.
Du ska sälla dig
till ledningens principer.
Aldrig säga emot,
bara fylla ut din kvot.
Du ska sälja din själ.

5. JEROS
Text: Benjamin Fogelqvist, Musik: Benjamin Fogelqvist / Jakob Fogelqvist

Tre ”rumberos” med halsband av guld
var alla barn av kvarter
där den hårda varda’n var full
av våld och uppgivenhet.

I familjen, så vitt dom förstod,
sen många släktled tillbaks
hade man sjungit av tradition
för sin gemensamma sak.

Om olycklig kärlek och svek,
en sång om stadens fattiga del.
Om att vara ”gitano” och stolt över det.

Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.
Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.

Med gitarren, sin tillgivne vän,
vandrade dom gatorna fram
och spred glädje på torg och i gränder
Emilio, Julio och Juan.

Dom kom i ropet, den unga orkestern
fick med tiden betalt
för att sjunga på bröllop och fester
utav alla de slag.

Om olycklig kärlek och svek,
en sång om stadens fattiga del.
Om att vara ”gitano” och stolt över det.

Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.
Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.

Juan Jimenez, vida berömd
för alla sånger han skrev,
ligger livlös på backen, han föll
från femte våningen ned.

Två ”rumberos” sörjer alltjämnt
sin bandmedlem och kamrat,
till hans minne sjunger dom än
för sin gemensamma sak

Om olycklig kärlek och svek,
en sång om stadens fattiga del.
Om att vara ”gitano” och stolt över det.

Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.
Na na na na ni na,
na ni na na na ni na na ni na.

IMG_20130830_195408

Ransta Trädgårds hyllning till den spanska rumbakungen Jeros.

6. JAG FÖRBLIR VID DIN SIDA (Me quedo contigo)
©EMI Publishing Scandinavia AB
C. Ramos Prada / E. Salazar
Svensk text: Benjamin Fogelqvist

Om jag hade att välja
mellan dig och en förmögenhet,
som en kejsare kunde jag levt
med så mycket pengar.
Nej min vän,
jag förblir vid din sida.

Om jag hade att välja
mellan dig och berömmelsen,
tänk att få gå till historien som den
som förändrade världen.
Nej min vän,
jag förblir vid din sida.

För jag är förälskad,
mitt hjärtas kära,
min enda önskan,
är att vara dig nära,
att se in i dina ögon,
att få kyssa din mun,
i dina armar finns
varken tid eller rum.

Om jag hade att välja
mellan dig och att på himmelen,
kunna flyga som fågeln vart än,
vart än jag ville,
då min vän,
blir jag kvar vid din sida.

Om jag hade att välja
mellan dig och min mening,
jag skulle inte vara nånting
utan min mening,
men min vän,
jag förblir vid din sida.

För jag är förälskad,
mitt hjärtas kära,
min enda önskan,
är att vara dig nära,
att se in i dina ögon,
att få kyssa din mun,
i dina armar finns
varken tid eller rum.

Los Chunguitos

Trettiotvå år efter att Los Chunguitos släppte
”Me quedo contigo” kom Ransta Trädgårds översatta version ut.

7. BJÖRNEN
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

Tiden rinner iväg
i en våldsam fart,
gryning och dag,
skymning och becksvart natt
löper förbi,
den går inte att få fatt.

För varje fotsteg jag tar
är jag medveten om
alla dom som
har vandrat här före mig
på alla gator och torg
i alla skogar och snår.

I varje tanke på dig
blir jag påmind om
alla dom som
har känt likadant för nån
men tiden var knapp
och den gick inte att få fatt.

Alla hjältar man haft
dör som flugor,
det finns snart ingen kvar,
allting är upp till mig.
Ingen att stödja sig på,
ingen att luta sig mot.

Men jag vill leva i tiden
som är gången.
Jag vill leva här nu
och med dom
som ska komma
att födas till liv.

Om jag sprang på en portfölj
som låg på marken
fylld med sedlar och mynt,
då satsar jag varje peng
på att få andas in syret
ifrån jorden igen.

Jag skriver på ett kontrakt
som garanterar mig
att när det är dags
kommer dom att va’ först på plats
och tömma kroppen på blod
och frysa ner mig till is.

Sen ligger jag som en björn
i ett ide
under tusentals år.
Vintern är kall och sträng,
och ingen vettig kan tro
att björnen vaknar igen.

Så hann tekniken likväl
ikapp visionerna om
ännu ett liv.
Jag tar mina första steg.
Men Gud förlora’ sin makt
när vi tog över hans kraft.

Men jag fick leva i tiden
som är gången.
Och jag får leva här nu
och med dom
som ska komma
att födas till liv.

8. OPERATION JABOTINSKY
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

En visionär
står nu på helig mark
och vittnar om en
magisk atmosfär.

Allt det som skett
av både under och mirakel
är det som har föranlett

”Livets Ord”
att vilja knyta starka band
till detta torra karga land.

”Livets Ord,”
i varje bosättares hus
ser dom en skymt av herrens ljus.

Att folk tvingas fly sina hem,
betyder ingenting
allt som räknas för dom
är ett löfte som Israel fick ifrån Gud
genom ett sändebud.

Ett stort projekt
finanserars av församlingen
med bidrag och kollekt.

Operation
Jabotinsky hjälper
judar att återvända
till sin nation.

”Livets Ord”
lyckas att förbise de mord
som sker på ockuperad jord.

”Livets Ord,”
en kristen radikal falang
som tolkar bibeln ordagrant.

Att folk tvingas fly sina hem,
betyder ingenting
allt som räknas för dom
är ett löfte som Israel fick ifrån Gud
genom ett sändebud.

9. INSOMNIA
Text & Musik: Jakob Fogelqvist

Mitt namn är Tatiana
och i huset där jag bor
klampar min granne ovanför
omkring i stora tunga skor.
Värst av allt är nätter
då han bjudit in till fest
för då väsnas han
och skränas allra mest.

Festen pågår ofta
hela natten fram till fem,
först när min väckarklocka ringer
lämnar gästerna hans hem.
Då har jag vänt och vridit mig
var eviga sekund,
och legat vaken utan
att ha fått en blund.

Sen Misha miste jobbet
är det vodka varje dag,
och sen hans hustru lämna’ honom
ger han mig skamliga förslag.
Jag kan inte förstå
att han som en gång var min vän
kan va’ så fräck att våga
locka mig i säng.

Han var en annan mänska
när han hade jobb och fru,
som en ängel om man jämför
med hur han beter sig nu.
Då tala’ han med stolthet
inför mig och mina barn
om hur han flotta’ timmer
genom Tatarstan.

Det hände förra hösten
att han halka’ från en stock,
och en annan kom med tjockändan
och träffade hans kropp.
Den kom med sådan kraft
att ena axeln gick ur led,
och efter det har han var’t
lynnig, sur och vred.

Han hamnade på sjukhus
och låg rastlös i sin säng,
och ville ut till flodens stränder
för att arbeta igen.
Men armen ville inte
riktigt läka och bli bra
och den som drabbas
av hans frustration är jag.

Jag har försökt va’ tydlig
om att det sätt han har mot mig,
kan jag inte acceptera,
att han måste bättra sig.
Men ingenting av det jag sagt
tycks spela någon roll,
för efter någon hutt
blir han utom kontroll.

10. KYRKOHERDE
Text: Benjamin Fogelqvist, Musik: Jakob Fogelqvist

Sen dagen du blev prästvigd
lever du ditt falska liv,
aldrig har vi fått nån förklaring på dina gåtfulla motiv.

Sanningen har du dolt,
likt Judas Iskariot
har du fört oss bakom ljuset så långt det bara går.

Gud som haver barnen kär,
hur kunde det bli så här?
Har man inte skyldigheter i kyrkoherdens värld?

Herre kyrkoherden har
svikit sina ideal,
han har manipulerat alla så till den milda grad.

Kyrkoherde, kyrkoherde,
kyrkoherde, du ulv i fårakläder,
säg mig, vart tog ditt ansvar vägen?
Du har nåt att dölja kyrkoherde,
det är bäst att inte någon ser det, kyrkoherde.

Du som är en förebild
för din församling och familj,
dom kan aldrig ana vad du gjort dig skyldig till.

Att du bara ett tu tre
kunde ta och överge
alla dom värderingar som du matade oss med.

Kyrkoherde, kyrkoherde,
kyrkoherde, du ulv i fårakläder,
säg mig, vart tog ditt ansvar vägen?
Du har nåt att dölja kyrkoherde,
det är bäst att inte någon ser det, kyrkoherde.

Kyrkoherde, kyrkoherde,
kyrkoherde, du ulv i fårakläder,
säg mig, vart tog ditt ansvar vägen?
Du har nåt att dölja kyrkoherde,
det är bäst att inte någon ser det.
Det är för mig en gåta kyrkoherde,
hur du har haft hjärta att bete dig, kyrkoherde.

Kyrka

*Illustrationer: Ida Petersson Hallmén

%d bloggare gillar detta: